Digitale Media en Communicatie

Tijdens de opleiding volgt de student twee keer een stage: in het derde jaar en in het vierde jaar. De laatste stage is de afstudeerstage en vormt het sluitstuk van de opleiding. Bij de derdejaarsstage gaat het erom dat de student tot dan toe verworven competenties aan de praktijk toetst en praktijkervaring opdoet. In de afstudeerstage laat de student zien dat hij als een beginnende beroepsbeoefenaar zelfstandig aan de slag kan.

Wat kunt u verwachten van een stagiair?

De stagiair heeft twee leerjaren achter de rug. Hij beschikt over redelijk wat kennis in het vakgebied, maar is nog niet gewend in een fulltime werkomgeving te fungeren en met grote mate van zelfstandigheid aan de slag te gaan. De stagiair heeft dus uw begeleiding en aansturing nodig.

Wat kunt u verwachten van een afstudeerder?

De afstudeerder staat aan het eind van zijn opleiding en dient zelfstandig een opdracht met een grote verantwoordelijkheid uit te kunnen voeren. Hij heeft zodoende weinig begeleiding en aansturing nodig.

Hoe lang duren de stageperiodes?

De looptijd van beide stages bedraagt ongeveer vijf maanden (20 weken).

Wanneer begint een stageperiode?

De derdejaarsstage kent één vast startmoment: begin september. Voor de afstudeerstages bestaan geen vaste startmomenten. De studenten kunnen op elk gewenst moment beginnen.

Wat vragen wij van u?

We vragen van u een uitdagende opdracht, voldoende faciliteiten (met name een werkplek) en adequate begeleiding. Over het algemeen betekent dit dat een derdejaars begeleiding en aansturing nodig heeft, terwijl een afstudeerder met een grote mate van zelfstandigheid aan de slag moet kunnen.

Voorbeeld van een profiel voor een stageplaats

Opdrachtgever
Een communicatiebureau dat is gespecialiseerd in concepting met hoogstaande vormgeving. Zij maken complete reclamecampagnes voor grote en middelgrote bedrijven. Het bedrijf is gestoeld op drie pijlers: stategie, concepting en vormgeving. Deze organisatie staat bekend om haar krachtige concepten met hoogstaande, hippe vormgeving. De concepten moeten altijd het wezen, de missie en de doelstellingen van een bedrijf versterken.

Opdracht
De stagiar zal gaan werken aan het grafisch ontwerpen en technisch implementeren van de nieuwe website aan de hand van programma’s als Flash en Dreamweaver. Men wil de klanten meenemen naar de wereld van de organisatie. Die wereld is terug te vinden op de website. De gedachte is afgeleid van het idee dat je op de website een bijzonder gestyled huis laat zien, waar je doorheen loopt en aan de hand van het tonen van de kamers, het bedrijf presenteerd.

Profielschets

  • Goede beheersing van Flash;
  • Goede beheersing van Dreamweaver;
  • Oog voor detail;
  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Meerdere projecten door elkaar kunnen draaien;
  • Prioriteiten kunnen stellen en deadlines in de gaten kunnen houden;
  • Gemotiveerd om iets van het reclamevak te kunnen leren;
  • Ambitieus;
  • Zelfstandig kunnen werken.

Voorbeeld van een profiel voor een afstudeeropdracht

Opdrachtgever
KLM is een wereldwijd opererende luchtvaartmaatschappij met als thuisbasis Amsterdam Airport Schiphol, een van de modernste luchthavens ter wereld. In samenwerking met haar alliantiepartner Northwest Airlines en diverse andere Europese en intercontinentale airline partners vliegt KLM wereldwijd op meer dan 360 bestemmingen in 78 landen. De maatschappij beschikt over een moderne eigen vloot van 131 vliegtuigen en vormt met haar mondiale karakter en transportfunctie een belangrijke aanjager van de Nederlandse economie.

Opdracht
Nog te weinig mensen maken volgens KLM gebruik van de services op de website (bijv. online boeken en het opvragen van vluchtgegevens). Daarom besloot de luchtvaartmaatschappij een campagne te starten die dit moest promoten. Daarbij werd een afstudeerder van de opleiding Digitale Media en Communicatie ingezet. Zijn rol was het coördineren van de campagne en in samenwerking met de professionals van KPM de conceptontwikkeling uitwerken.

Resultaat
De student heeft de coördinatie naar tevredenheid uitgevoerd en een goede bijdrage geleverd aan de conceptontwikkeling. Bovendien heeft hij een format opgesteld waarmee toekomstige mediacampagnes eenvoudiger en sneller kunnen worden ingezet.

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten